Wetenschap


Klassieke oudheid

 


Middeleeuwen

Kunst, wetenschap en techniek

  • Samenhang kennis, geschiedenis, moraal en geloof (encyclopedisch geheel).
  • Ontstaan meerstemmigheid.
  • Technische ontwikkeling: skeletbouw.


Studenten, detail van de grafombe van Giovanni da Legnano1383-86
Marmer, 63,3 x 76,5 cm
San Domenico, Bologna

 

Artes liberales:

quadrivium‘denk kunsten’

  1. algebra
  2. meetkunde
  3. astronomie
  4. muziek

trivium 'spreek-kunsten'

  1. grammatica
  2. rhetoriek
  3. logica of dialectiek

Artes mechanica

  • Uitvoerende kunstenaars werden gezien als ambachtsmensen: beeldhouwers, schilders, muzikanten

    Arithmatica

    Musica

    Geometrica

    Astronomica

    Logica of dialectiek

    Rhetorica

    Grammatica

     

Renaissance en barok in de 16e en 17e eeuw

Kunst, wetenschap en techniek

  • Optica, perspectief, anatomie, landmeten, cartografie.
  • Onderzoek van werkelijkheid.
  • Samenhangend, steeds 'mechanischer' wereld (machinerieën).
  • Aandachtspunten: Leonardo.


Barok en Classicisme in de 18e eeuw

Kunst, wetenschap en techniek

  • Empirisch onderzoek.
  • Camera obscura.
  • Kunst- en vliegwerk (toneelmachines).


Romantiek en realisme in de 19e eeuw

Kunst, wetenschap en techniek

  • Opkomst muziekwetenschap en kunstgeschiedenis.
  • Specialisatie wetenschappen, ook in zekere zin specialisatie in de kunsten; tegelijkertijd behoefte bij elkaar te komen in Gesamtkunstwerk; ballet: losmaken uit de opera.
  • Samenwerking met ingenieurs: ijzer/glas constructies.
  • Toename reproductiemogelijkheden.
  • Gaslicht en elektriciteit in het theater; meer realistisch spektakel.
  • Fotografie.
  • Verwetenschappelijking van het verzamelen.
  • Aandachtspunten: Crystal palace, Eiffeltoren.

Fragmentatie en constructie in de eerste helft van de 20e eeuw

Kunst, wetenschap en techniek

  • Kunst probeert de werkwijze van wetenschap te hanteren: grondslagenonderzoek; muzikale bronnen (partituren); kunst als 'laboratorium' (Bauhaus); onderzoek nieuwe materialen en hun eigenschappen; uitbreiding begrip klankkleur.

De tweede helft van de 20e eeuw

Kunst, wetenschap en techniek

  • Reproduceerbaarheid.
  • Computertechnieken en elektronische kunst.
  • Audiovisuele media.
  • Simulaties.
  • Virtual reality.