Inleiding naoorlogse kunst

bron:algemene kunstgeschiedenis Honour&Fleming

 

Machts-, kunst- en cultuurcentra.

Verschuivingen binnen Europa: Moskou, Wenen, Berlijn > Parijs / Bauhaus in Dessau

Vlak voor en na W.O.II: Europa > Amerika (vlucht van intellectuelen en kunstenaars) New York / Chicago

Emigratie door Nationaal Socialisme in Duitsland / w.o.II naar Amerika

Wie emigreerden er allemaal vanaf 1933?

wetenschappers

    • Einstein en vele anderen

musici

    • Bartok, Schonberg, Strawinsky

beeldende kunstenaars

    • Hoffmann
    • Beckmann
    • Grosz
    • Gropius
    • Mies van der Rohe
    • Leger
    • Mondriaan
    • Gabo
    • Ernst
    • Dali
    • Chagall
    • Lipchitz
    • Duchamps

Vraag 1: Welke van bovenstaande rij horen bij één van deze twee tendensen in de kunst?

  1. rationeel-formalistisch-abstract
  2. antirationeel, emotioneel, expressief

abstract expressionisme

In Amerika kunstenaars als eenling die voor alle richtingen open stonden, en al eerder emotioneel-abstract werkten. (bijv. Arthur Dove met zijn 'extractions' of werk van de vrouw Georgia O"Keeffe)
Hun werk valt onder het (door critici verzonnen begrip) abstract expressionisme. Kenmerken: Groot,abstract, gedreven en persoonlijk

  • Pollock
  • Rothko
  • de Kooning
  • Newmann

Vraag 2: Welke van bovenstaande vier hoort bij één van deze twee tendensen binnen het abstract expressionisme?

  1. action painting (Het verven zelf, vaak zonder kwast is het centrale besturende element. Er wordt dus niet vanuit een voorbedacht beeld gewerkt, maar dat wil niet zeggen dat alles toeval is.
  2. colorfields
  • Henri Matisse kwam aan het eind van zijn leven tot abstact expressionistische knipsels en vond zo 'het inspannende proces om los te komen van de stroom van beelden en te kijken zoals een kind)

daarna o.a.:

  1. In de jaren zestig kwam de reactie op deze sobere kunst vol zelfbeheersing: onder invloed van de nieuwe welvaart en de massacultuur ontstond de meer positief ingestelde (vaak ook ironische) pop-art.
  2. Daarnaast gingen anderen door met abstracte kunst: o.a. op(tical)-art: (bijv. Bridget Riley)
  3. Minimal art – zonder emotie of bedoeling: een eenvoudig en helder basisidee wordt zo perfect mogelijk in vorm omgezet
  4. Totaal anders ook dan conceptuele kunst waar een idee hoofdzaak is en de uitwerking op allerlei manieren kan worden vormgegeven.

Vraag 3: interpreteer onderstaande afbeeldingen op stijlkenmerken.

Andere stijlen:

  1. cobra
  2. conceptuele kunst

    Hans Hoffmann Japans meisje 1935

     

    Hans Hoffmann - Extase 1947

     

    Hans Hoffmann - Schemering over Boston 1957

     

    Max Beckmann - Karbaval in Napels 1925

     

    Max Beckmann het begin 1949

     

    George Grosz - de liefdeszieke man 1916

     

    George Grosz - Metropool

     

    Jacques Lipschitz - La joie de vivre 1927

     

    Max Ernst - Surrealisme en schilderen 1942

     

    Salvador Dali - De verzoeking van Sint Antonius 1946

     

    Marc Chagall - koe met parasol

     

    Arshile Gorki - Agony (woede) 1947

     

    __

Jackson Pollock 1949, 1951

 

Jackson Pollock - herfstritme 1950

 

Willem de kooning opgraving 1950

 

Willem de Kooning - Woman V

 

Mark Rothko - black on maroon

 

Mark Rothko - zonder titel 1960

 

Mark Rothko - wit over rood

 

Aanslag op Barnett Newman's schilderij (collage)

 

 

Barnett Newman - gebroken Obelisk 1963-67

 

Barnett Newman - wie is bang voor rood geel en blauw?

 

David Smith - Cubi-XXVIII

 

Davis Smith - Candida

 

Henri Matisse - slak 2m80x2m80 1953

 

Piet Mondriaan - Victory Boogie Woogie 1944

 

Bridget Riley melodieuze elegie


 

Claes Oldenburg - appel

 

_

Donald Judd