Polyfonie

 

  1. Claudio Monteverdi: 'Lasciate mi morire', polyfone zetting. Beluister 'lasciate mi morire' van Claudio Monteverdi in een meerstemmige zetting. Print de partituur en geef met kleuren overal de imitaties aan. Waar imitaties per paar voorkomt omcirkel je meerdere stemmen.Vertaling: Laat mij sterven, wie zal me troosten, in zulk hard lot, in zo'n groot lijden. (verheven liefdesverdriet)
  2. Zoek gegevens op over Claudio Monteverdi: belangrijkste werken, data, in dienst van..., betekenis voor de muziekgeschiedenis.

Lasciate mi morire, homofone versie. Eénstemmige zangpartij met akkoordbegeleiding, dit heet ook wel monodie.

  1. In het oorspronkelijke manuscript staat alleen de baspartij met cijfers en voortekens (de becijferde bas), hieruit destilleert de clavecinist een akkoordpartij. Die is hier uitgeschreven.
    Welke versie, de polyfone of homofone, waardeer je het meest en waarom?


Robert White, "Deus Misereatur"

  1. Volg de inzetten van het eerste tekstgedeelte "deus misereatur nos" , hoeveel stemmen heeft dit werk?

Daniel Speer, sonate voor trompet en drie trombones

  1. Hoe imiteert de trompet de trombones: letterlijk of vrij?

J.S.Bach: alleluia uit cantate 'lobet den Herrn'

  1. In eindgedeeltes buitelen imitaties vaak over elkaar heen, dit heet 'stretto' (overlappend). Deze vrolijke lofzang voor de Heer eindigt met een vlot alleluia in driekwartsmaat. Bij welke lettergreep van al-le-lu-ia zet de tweede stem in?
  2. In welke volgorde van sopraan, alt, tenor en bas zetten de eerste vier stemmen in?
  3. Beluister het hele stuk: hoe heet de compositietechniek vlak voor het slot?
  4. Lofzangen hebben genoeg aan weinig woorden. Wordt er nog een ander woord dan alleluia gebruikt?

Ludwig van Beethoven, fragment uit 2e deel 7e symfonie

  1. Fuga's worden in de klassieke tijd nauwelijks meer geschreven, maar Bach en de fugatechniek werden zeker bewonderd en soms ook toegepast: bijvoorbeeld in kerkelijke werken zoals in Mozart's requiem, maar ook in symfoniën kwam soms plotseling een stuk fuga tevoorschijn. We noemen hat dan een fugato. Luister naar dit fragment uit Beethovens 7e, na een klein stukje hoor je een tweestemmig thema, waarvan de kop gemakkelijk te onthouden is door het ritme en de eenvoudige melodie. Noteer dit ritme en de melodie (vijf noten) in E-mineur (de klank is in Eb-mineur)
  2. Hoe realiseert Beethoven de overgang van fuga naar het volgende gedeelte?